En el conflicte de
Síria, no tan intern com sembla, és palès l'enfrontament de dues concepcions
religioses dins d'allò que sembla la mateixa religió islàmica: els xiïtes i els
sunnites. Hi ha, és clar, altres problemes barrejats (Israel-Iran; Nordamèrica
i aliats front a Rússia, Xina i altres que encara no han manifestat el seu
alineament; possible alteració del precari equilibri actual; zones
estratègiques; dictadura-democràcia...). Però el problema transversal és el
religiós.
No totes les guerres que podem analitzar, quan donem una ullada a la història, responen a un problema religiós, però en casi totes participa alguna o algunes religions potenciant el fervor bèl·lic. Tot passa com si les religions s'hagueren inventat per garantir la persistència de la guerra al món, la guerra i la violència repressora, semi-guerrera que no sempre aplega a ser enfrontament de dos exèrcits. Una o altra la trobem per tot arreu, en el passat o en el present.
Tanmateix
sembla bastant evident que la violència i les guerres estan arrelades en els
gens humans, tan evident o més que en les religions. Es possible que l'esperit
bèl·lic violent i l'esperit violent no bèl·lic hagen estat
algunes (no totes) de les condicions evolutives per la supervivència dels
organismes humans i de les seues societats. És possible que la religió sorgira
o es despertara, durant les primeres etapes de l'evolució, com un auxiliar en
la lluita per la supervivència, personal o col·lectiva, una manera d'obtenir
ajuda de poders sobrehumans en la lluita contra la fam, les malalties, els
accidents, les desgràcies, les catàstrofes, les epidèmies, els lladres, els
invasors, etc.
Per
tal d'obtenir el favor diví que ajudara a superar aquests problemes la religió
es relacionà amb els déus de tres maneres: una, practicant el culte amb
sacrificis, afalacs i adulacions; altra, reglamentant el comportament dels
fidels amb prohibicions i manaments, i una tercera, elaborant un corpus
doctrinal.
Aspecte
important de la lluita per la supervivència era, i és, la resolució violenta de
conflictes interhumans, entre individus i entre col·lectivitats. "La guerra és el
pare de totes les coses", va dir Heràclit. I ara sabem que l'evolució
de l'univers ha estat i és creadora destructiva o destructora creativa. La gran explosió inicial, col·lisions posteriors, impactes, explosions,
combustions en són exemples. En la terra l'evolució s'ha manifestat a través de
terratrèmols, volcans, glaciacions, tempestes, inundacions, incendis, sequera.
Fins que es configurà el precari aspecte actual.
Si el gen de violència
i guerra va ser posat pel creador en l'ADN o el va generar l'evolució, no ho
sé. Però una alarma em rosega l'ànima: la sospita que el susdit creador creà un
univers en el qual havia de sorgir una humanitat, dins de la qual la
supervivència havia de dependre en gran mesura de la violència i de la guerra.
No sols em deixa desassossegat i perplex aquest fet. Més encara: augmenta la meua confusió veure tantes religions diverses i, a més a més, enfrontades. Com és que déu (en el cas que n'hi haja un i siga únic) no es va preocupar d'informar-nos correctament? Deixar la humanitat amb una confusió tan gran, té "pelendengues", "pelendengues" de sobra. A vegades pense que les diverses teologies o doctrines de déu tenen més d'invenció humana que de revelació divina, cristianisme inclòs.
Algunes de les religions |
Les guerres i la riquesa sovint (o sempre) han anat unides. La guerra ha servit i serveix per a robar, robar béns, robar territoris, robar col·lectivitats per a fer-les esclaves o súbdites, i, a la inversa, la guerra ha servit i serveix per a impedir els robatoris, les invasions, els esclavatges, la servitud. La guerra serveix per a colonitzar i sotmetre, i, a la inversa, serveix per alliberar-se i assolir la independència.
Espanya envaí gran
part d'Amèrica i sotmeté els americans per a la major glòria de déu,
adoctrinant-los i batejant-los. Les croades tenien la missió d'acabar amb
l'islam i apoderar-se dels seus béns. L'any 1936, les classes
econòmicament fortes, el poder militar i l'església espanyoles es van revoltar
contra la república democràtica, perquè pensaven que la voluntat popular
lesionava els seus interessos. El cristianisme es convertí en la religió
oficial de Roma perquè l'emperador Constantí va vore en aquesta religió una
ajuda inestimable per a triomfar en les seues guerres. En fi, podem comprovar
que l'àmbit geogràfic de l'islam coincideix aproximadament amb els territoris
que els devots d'alà conqueriren alguna vegada en el passat. Exactament la
mateixa apreciació podem fer respecte al cristianisme. L'església perseguí els
heretges amb presó, tortures i fogueres, fins que les diferències doctrinals es
discutiren amb les armes (recordem la guerra dels 30 anys a Europa entre l'any
1618 i el 1648).
A dios rogando y con el mazo dando |
La religió és,
si més no, una manera de recaptar i/o d'assolir el favor dels poders
sobrenaturals en la lluita per la supervivència individual o col·lectiva aquí i
la salvació eterna individual al més-enllà. La religió, doncs, té una enorme influència
en els fidels. És per açò que el poder humà es recolza en la religió, i aquesta, al seu torn, en el poder
humà, (el real, aixó sí: l'econòmic i el polític), amb el benentès, però, que el poder contribuïsca
al culte i obligue el poble fidel i no fidel al compliment de les lleis
divines.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada