Aristòtil
va definir el temps com una mesura. Segons ell, el temps no és una cosa, no es
un ésser que existeix en sí, sinó una mesura del moviment o canvi. Però,
compte!, no una mesura de l’ésser que canvia o es mou, sinó del moviment o
canvi d’aquest ésser. És la mesura del passar, en un procés de canvis, d’una
situació a altra, d’un saber a altre, d’una emoció a altra. Si no hi ha canvi, no
hi ha temps.
El temps no és una cosa, ni un fet, ni un succés, ni un
canvi. El temps és un element de tot açò (Thomas Mann), una mesura dels canvis
que puguen produir-s’hi (Aristòtil), un mode de l’ésser al món, siga el que
siga (Zubiri). El temps és sempre temps-de.
Per a parlar del temps s’ha de parlar, també, d’allò del qual el temps és temps, d'allò que té temps i que no és temps.
El temps està en tot allò que canvia: en la música, en els cossos, en la vida, però
no de la mateixa manera. També està, però, en allò que no canvia i roman
immòbil durant llargs períodes de temps com una roca, però és mesurat pels canvis
d’allò que l’envolta i al qual fa referència: estacions, anys solars, rellotge.
Ara bé,
així com en la narració es pot distingir entre el temps que dura la narració
(temps dedicat a escriure-la o a llegir-la) i el temps del seu contingut, el
temps d’allò que es narra (hores, dies, anys que passen en la història contada),
en la vida també podem distingir diferents espècies de temps. Per
exemple, el temps de la vida orgànica, per una banda, i el temps de la vida
mental (canvis en idees, canvis en creences, canvis en principis
político-morals, canvis en ideals, etc.).
L’endarreriment mental d'algunes persones individuals respecte
a la seua edat biològica pot produir-se, també, en grups socials, en ambients
socials, en institucions, mesurats tots respecte a l’evolució mental
corresponent al temps històric en què viuen. Podem trobar arreu del món
creences, principis i valors ètico-polítics d’altres èpoques, juntament amb
avantatges tècnics i martingales pròpies dels nostres dies en les mateixes
persones (s’hi donaria, doncs, dues classes de temps: un, corresponent als
principis i creences, un altre, evolucionat: el de la tècnica i martingales
utilitzables per a fer triomfar el primer. Podríem encara parlar, no d'un altre temps, sinó d'una nova possibilitat: que els dos temps hagen experimentat l’evolució
íntegra que ens ha portat al dia d’avui). S’hi tractaria, en els dos primers casos, de mentalitats cavernícoles que han resistit parcialment
els embats del temps i l’evolució de la història, com les dures roques,
immutables i immòbils, relativament intemporals, alienes durant segles a
l’evolució temporal de la natura. Un exemple que de sobte se m’acudeix
són els periodistes coneguts com “La
caverna mediática”, o el “Bunker
barraqueta”, de la llarga transició valenciana, o, en fi, la selva neoliberal, desreguladora per a ells i reguladora per als vençuts.
Una de les cares mediàtiques descobertes a les coves d'Altamira. Sembla que altres pertanyen a Jiménez Losantos i P.-J. Ramírez |
Més o menys vinculades amb aquestes, podem trobar per aquí i
per allà persones amigos de sus amigos com
el pare de Jorge Manrique (i tants polítics i tants jutges d’avui que salven
els amics de la condemna per corrupció, tot condemnant el jutge que els jutja,
o amnistien llurs delictes fiscals; polítics que fan retallades en àmbits
públics per tal de beneficiar a empreses dels seus amics);
Amigos de sus amigos |
persones que practiquen el facella y no enmendalla
(com aquells polítics que són incapaços de reconèixer els seus delictes o els
seus errors); persones embegudes de la ideologia que hi ha darrere del vers de El Mio Cid: ¡Dios, qué buen vassallo! ¡Si oviesse buen señor! (perquè creuen en
la necessitat d’un sistema format per senyors que dirigisquen i vassalls ben contents de ser dirigits);
persones que viuen i lluiten per a que el que a buen árbol se arrime buena sombra le cobije (car defensen
un sistema polític en el qual les persones s’aixopluguen i s’arreceren sota
l’ombra de mercats globals, de financers poderosos o de polítics com la Merkel );
persones tan devotes de la família que s’obsessionen per
l’aforisme que diu: la mujer honrada, la
pata quebrada y en casa (per a que, així, les dones romanguen al servei
dels homes, que siguen descanso del
guerrero, que formen matrimonis catòlics, i que tinguen els fills que dios quiera, car aquests sempre
venen con un pan debajo del brazo);
Hom pot trobar, també, persones per a les quals el major pecat és l’escàndol. Aquestes últimes prefereixen abans pecar en secret que
escandalitzar sense pecar, com els eclesiàstics pederastes. És per açò que tots, eclesiàstics i polítics, controlen la informació, tot preferint les mentides a la veritat, no siga cosa
que la veritat altere la pau mental de l’alta edat mitjana i el poder econòmic
actualment establert. En fi, persones, totes les al·ludides, de mentalitat immòbil, anterior a la seua
naixença, relativament intemporal, per la qual fa temps que no passa el temps. Serà això l’eternitat: la mentalitat
anacrònica de les cavernes que, immòbil, ha durat fins avui?
Per acabar aquest llarg post, diré que s'està comprovant com un vell espectacle vol tornar a l'escena pública: el de les autoritats que veuen en la violència la millor pedagogia, per allò de la letra con sangre entra i quien bien te quiere te harà llorar. És la vella democràcia por otros medios. És la dictadura democràtica o la democràcia dictatorial. És la democràcia de les cavernes: prohibir manifestacions amb noves tècniques de repressió. Van a criminalitzar el malestar desprès d'haver-nos robat la societat del benestar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada